luk
Menu Del på messenger
Foto/ AP

Hvorfor hader folk Ed Sheeran så meget?

Den rødhårede trubadur kan tilsyneladende ikke gøre noget uden at blive latterliggjort for tiden.

På mange måder har Ed Sheeran haft et eventyrligt 2017.

Hans seneste album ’÷’ gik som varmt brød og skaffede ham et af årets største hits med ’Shape of You’ samt to Grammy-nomineringer.

Han er stadig BFFs med Taylor Swift og har lige indspillet en duet sammen med selveste Beyoncé. Og så har han for nylig fået æren for, at rødhårede fyre får mere sex end nogensinde før.

Hvorfor kan jeg ikke finde nogen at bolle, når mine mandevenner vælter sig i tilbud?

Men det var også året, hvor den 26-årige englænder måtte kvitte Twitter, fordi han fik nok af haterne, og hvor han blev hånet for sin ’Game of Thrones’-cameo, sine (mangelfulde) rapskills og senest sågar sin velgørenhedsvideo.

”Jeg har aldrig før fået så meget hate i mit liv, og samtidig har jeg aldrig mærket så meget beundring. Der er to ekstremer. Folk enten fucking hader mig og ville ønske, at jeg døde og aldrig lavede musik igen, eller også ser de mig som Messias,” har Ed Sheeran selv sagt til Q Magazine.

Men hvad er det ved den ellers så harmløse singer-songwriter, der har gjort ham til branchens nye boksebold efter Justin Bieber og førnævnte Taylor Swift?

Twitter har talt: Taylor Swift er ikke ‘the baddest bitch’

Noget af det handler selvfølgelig om smag. Der er mange, som slet og ret synes, at Ed Sheeran er overvurderet. At han laver sentimentale og himmelråbende banale tekster, og at han rapper som en brækket arm.

Andre er trætte af at høre om – og på – ham.

Og så er der dem, som bare synes, at han er grim.

Men hadet til Ed Sheeran stikker dybere end det. Og forklaringen skal måske findes i to artikler fra Playboy og Pitchfork, som problematiserer Sheerans ’giftige maskulinitet’ og forlorne nice guy-persona.

Ed Sheeran spiller på Today Show på NBC i marts 2017.Foto/ AP

Artiklernes pointe i korte træk:

Ed Sheeran synes, du skulle tage at knalde med ham, fordi han er sådan en lidt grim og kikset flinkfyrstype, som er meget mere følsom og dyb end de dér flotte, overfladiske fyre, du render og dater.

Derfor fortjener han din opmærksomhed og, hey, hvorfor ikke et lille medlidenhedsknald, nu I er i gang?

”I den flinke fyrs verden er det begærede objekt – som oftest en kvinde – ikke rigtigt et menneske. Hun er en præmie, som fortælleren mener, han allerede har vundet for at være sådan en god fyr, der ikke er som de andre narre,” hedder det i Pitchfork-artiklen.

Taylor Swifts nye megahit – derfor raser kritikerne

Artiklernes forfattere giver sig derefter til at dissekere håndplukkede sangtekster, hvor de mener, at Sheeran gør sig skyldig i at slutshame kvinder, fordi de har afvist ham eller pludselig ikke gad at knalde ham mere.

Eksempelvis ’Love Yourself’, kæmpehittet som Sheeran skrev til Justin Bieber, et andet yndet musikalsk mobbeoffer.

 

Sangen er inspireret af et virkeligt break-up, og Sheeran bruger det meste af teksten på at understrege, at han er så ligeglad med den pige, der slog op med ham, at han ikke engang gad at skrive en sang om hende.

Hvorefter han så alligevel, i Playboys udlægning, bruger omkvædet på at shame hende for at gå op i sit udseende.

Ed Sheeran bliver også beskyldt for at objektivisere kvindekroppen på ’Shape of You, hvor han er ”in love with your body” og indsnuser din duft fra lagenerne dagen derpå.

 

Det er en kras kritik, og der er en hel del cherry-picking involveret. Men for kritikerne er Sheeran også blot et symptom på et større problem med såkaldte nice guys, som skjuler deres skabskvindehad bag en sød, kikset og uskyldig facade.

Den førnævnte Pitchfork-artikel henviser til feministbloggen Shakesvilles 10 år gamle definition på en skinhellig Nice Guy®, som angler efter kvinders medlidenhed – og så bagefter deres kroppe. Men som bliver vred og bitter, hvis du friendzoner ham, fordi han føler, at han har ret til din gunst.

Det er en definition, som synes at møde en klangbund i disse #MeToo-tider, hvor den subtile slutshaming skurrer mod feminismens empowerment-agenda.

Rasmus Nøhr har skrevet det mest bizarre indlæg om #MeToo hidtil

Det kan minde om sidste uges shitstorm mod Rasmus Nøhr, en anden lidt kikset singer-songwriter og flinkfyrstype. I et Facebook-opslag bebrejdede han først en kvinde for at have ignoreret ham i gymnasiet, hvorefter han brugte episoden som en bro til at bagatellisere sexchikane.

”Han udviser i virkeligheden lidt samme mentalitet, som gør, at fremmede mænd kalder mig ’luder’, hvis jeg ikke lige svarer på deres Facebook-beskeder,” skrev feministen Nikita Klæstrup i en kommentar hos Ekstra Bladet:

“Nemlig selve idéen om, at kvinder altid skylder mænd et eller andet.”

Rasmus Nøhr: Jeg skulle have sat mig bedre ind i sagen

Sandie Westh, radiovært og klummeskribent, stemte i på Twitter:

Ed Sheerans Nice Guy®-persona er ifølge hans kritikere bygget på en fortælling om, at han bare er et helt almindeligt gennemsnitsmenneske – en everyman, der ikke har gået på universitetet og ikke er født med en guldske i munden.

Han er one of the lads, totalt jordbunden og upåvirket af rampelyset, som han i øvrigt naturligvis hader. Typen der i et portrætinterview namedropper sine kendisvenner med fornavn og praler over, hvor mange af Taylor Swifts kendte veninder, han har knaldet.

For det næste øjeblik at sige, at livet er meget mere end at møde berømte mennesker.

”Uskyldighed er nøglen til Ed Sheerans brand. Hans mangel på coolness er det, der gør ham både cool og immun over for kritik,” hedder det i en besk, men skarp anmeldelse fra Pitchfork.

Ed Sheeran i ‘Game of Thrones’.Foto/ AP

Det er en fortælling, andre kendisser har fortalt før. Se for eksempel ’Jenny from the Block’ Lopez eller Jennifer Lawrence.

Men problemet med den er, at den klinger hult, når den bliver gentaget igen og igen af en mand, der topper hitlisterne og tager selfies med Beyoncé og Taylor Swift.

Man bliver simpelthen provokeret af at høre på en vinder, der lader, som om han er en taber.

Det kan sagtens være, at Ed Sheeran bare er lige så flink og uhøjtidelig, som han fremstår i sine portrætinterviews. En drikfældig, impulsiv bulderbasse, der vil bonde så meget med dig over en fadøl, at han uden videre tilbyder at spille gratis til dit bryllup.

Og at kritikerne er nogle haters, der burde stikke piben ind.

Men det kan også være den kalkulerede, koreograferede PR-performance, som det åbenbart ligner for mange.

At Ed Sheeran godt kan spille skuespil, så vi i hans korte ’Game of Thrones’-cameo – der slet ikke var så dårlig, som folk påstår.

Men backlashet var alligevel med til at understrege Sheerans position som en af de mest polariserende popstjerner lige nu.

Det bedste og værste ved syvende sæson af ‘Game of Thrones’

Måske fordi hans nice guy-nummer – hvis det da er et nummer – er blevet gennemskuet. Måske fordi han er grim og rødhåret. Eller måske fordi han laver smægtende og skinhellige sangtekster. Måske fordi jantelov.

Hvem ved? Og mon ikke også Ed Sheeran selv er pænt ligeglad? Han kan tage en trøsteselfie med Taylor Swift, ringe til ’Elton’, som han bare kalder ham, og grine hele vejen til sin næste udsolgte koncert.

Eller som han lidt passivt-aggressivt siger i Rolling Stone-portrættet:

”Jeg giver ikke en fuck for, hvad folk synes. Når nogen har et problem med mig, så tænker jeg bare: ’Mine helte kan godt lide mig’. Dem, jeg spiller musik for, er fans af min musik. Så hvorfor fuck skulle jeg gå op i, hvad alle andre synes?”


FORMAT er under udvikling. Vi eksperimenterer både med historier, koncepter og design. Vi bilder os ikke ind, at vi allerede har regnet den ud, så hvis du har feedback, er du meget velkommen til at kontakte os og fortælle os, hvad du kan lide – og hvad vi kan gøre bedre. Tak fordi du læser med.

Mere fra Jesper Olsen