luk
Menu Del på messenger
Foto/ POLFOTO

Kære cyklist, her er 15 pisseirriterende ting, du skal stoppe med lige nu

Lad os sammen gøre cykeltrafikken lidt glattere.

Hør her: Jeg vil ikke lyde hellig. Jeg tilstår, at jeg selv har overtrådt de fleste punkter på denne liste.

Det er jeg ked af. For der er næsten ikke noget mere øretæveindbydende end en cyklist, der tror, han/hun er hævet over færdselsloven og ejer hele verden.

Desværre er der mange af dem.

Så hvis nu jeg lover at køre pænt fremover, vil du så ikke også være med til at gøre cykelstierne sikrere og rarere? Det kan vi nemlig gøre i fællesskab, hvis vi holder op med at gøre 15 røvirriterende ting.

New York Times’ københavnerguide kurerer dine efterårsblues på fem minutter

At stoppe uden at give tegn

Man skulle tro, det gav sig selv, men åbenbart ikke.

Nogle hugger umotiveret i bremsen og udløser et harmonikasammenstød, mens andre bare langsomt sagtner farten, så man for sent opdager, hvad der foregår, mens trafikken tordner videre til venstre.

Og nu vi er i gang: Lad for helvede være med at stoppe midt på cykelstien. Ind til siden og væk med dig!

At trille op foran nogen, der lige har overhalet dig, når I holder for rødt lys

Jeg oplever det dagligt: Jeg har lige overhalet en sløv type, men mens jeg venter pænt i højre side af cykelstien ved næste røde lys, kommer selv samme slowmotion-cyklist snigende op foran mig venstre om.

Hvis jeg lige har suset forbi dig i dobbelt tempo, mon ikke jeg så også kører hurtigere på den næste strækning? Hvorfor skal vi lege den her hvor-mange-gange-kan-du-overhale-mig-leg?

Det er selvfølgelig langt værre, hvis du tilmed kører på en bredrøvet Christiania-cykel, som jeg skal kile mig forbi i en halsbrækkende balancemanøvre. Hvilket bringer os til:

At overhale på en Christiania-cykel

På flere motorveje er det ulovligt for lastbiler at overhale, og måske skulle vi indføre et lignende forbud mod elefantvæddeløb på cykelstierne.

Det er svært nok at overhale dit monstrum af en Christiania-cykel, men hvis du selv begynder at køre væddeløb, er det ikke bare skideirriterende, men også farligt.

Du må simpelthen acceptere at ligge bagest i feltet, hvis du kører på Christiania-cykel. Der er heller ikke nogen, der kører Formel 1 i en Lada.

At have tunge poser hængende på styret

Det er skrækindjagende at skulle overhale sådan et slingrende skrummel.

At overhale uden at orientere dig bagud først

Pissefarligt.

Cykl forbi Stranger Things: Vi anbefaler 8 film med ikoniske cykelscener

At køre på elcykel

Okay, den er sat på spidsen. Selvfølgelig må du køre på elcykel.

Men kunne vi ikke indføre et eller andet obligatorisk mærke eller skilt, hvor der står, at man er motordrevet?

Bare så jeg ikke skal have det så dårligt med mig selv, når jeg igen bliver overhalet af en trivelig kvinde på 72.

At køre ved siden af hinanden uden at se jer for

Jeg vil foreslå to regler for dem, der gerne vil køre side om side for at hyggesnakke:

1. Lad være med at gøre det midt i myldretrafikken. Kærestekørsel skal være no-go mellem 7-9 og 15.30-17.30.

Din nye fyr bliver far under daten, og din ekskæreste pifter din cykel: 10 forfærdelige dating-historier

2. Hvis man kører side om side, så har man ansvar for at orientere sig ofte og fjerne sig helt automatisk, når der kommer nogen bagved. Helst inden de når at ringe med klokken.

Lad være med at gøre som Morten Kabell og Klaus Bondam.Foto/ POLFOTO

At køre så fucking stærkt

Det er fint at ville frem i verden, men de dér lycra-klædte Lance Armstrong-typer, der ræser gennem morgentrafikken med 50 kilometer i timen, skal altså lige slappe lidt af.

Hvad har I så travlt for? Vi skal alligevel holde for det samme røde lys lige om lidt.

At sms’e på cyklen

Du slingrer. Lad være.

Shame!Foto/ POLFOTO

At dreje til højre uden at række armen ud

I hvert fald hvis du vil undgå et velfortjent møgfald fra den modkørende bil, som har ventet i 20 sekunder på at dreje til venstre i den tro, at du skulle ligeud.

At køre uden lys

I hvert fald hvis du vil undgå at blive kørt ned af den modkørende bil, som ikke ventede med at dreje til venstre, fordi den ikke kunne se dig.

At skide på reglerne ved fodgængerfelter

Newsflash: Færdselsreglerne gælder også for dig. Så hvis der står en fodgænger og venter ved et fodgængerfelt, skal du selvfølgelig stoppe. Også selvom det fucker med dine Endomondo-stats.

Det samme gælder i øvrigt for buspassagerer, der stiger direkte ud på cykelstien. Brems. Og lad være med at tro, at du lige kan nå at smutte forbi, inden dørene åbner. Det går altid galt.

Disse fotografier viser dig den skønhed, der gemmer sig i Københavns mest slidte kvarter

At snige dig længere og længere frem, mens du holder for rødt

Hvad går det her ud på? Mange cyklister er nået halvvejs gennem lyskrydset, før der bliver grønt. Hvad er formålet? At komme et halvt sekund hurtigere frem til det næste røde lys? Slap nu lidt af.

At cykle uden hænder

Nej, du ser ikke sej ud, smartass, og jeg håber, det går dig sådan her:

At køre (råddent) på fortove og fodgængerstier

Det her er en personlig kæphest.

Jeg kan godt følge fristelsen til lige at tage den over fodgængerfeltet eller trille ned ad fortovet den sidste strækning frem for at krydse vejen. Jeg falder selv for den en gang imellem. Tit, faktisk.

Men når du gør det, så er du på fodgængernes terræn. Du er gæst. Og så har du kraftedeme at vise lidt hensyn.

Kør langsomt, så du ikke pløjer den gamle dame ned, når hun går ud af Netto. Og du kan lige vove på at ringe med klokken af en fodgænger, der formaster sig til at gå på fodgængerstien!

De regler kan man passende overføre til cykelstien også. Vis hensyn. Se dig for. Kør ikke hurtigere, end forholdene tillader. Lad være med at tro, at du ejer vejene.

Ellers risikerer du at ende sådan her:


FORMAT er under udvikling. Vi eksperimenterer både med historier, koncepter og design. Vi bilder os ikke ind, at vi allerede har regnet den ud, så hvis du har feedback, er du meget velkommen til at kontakte os og fortælle os, hvad du kan lide – og hvad vi kan gøre bedre. Tak fordi du læser med.

Mere fra Jesper Olsen