Signe var virkelig ond i The Sims. Derfor føles det så godt at slå simmere ihjel

Hun slog sine simmere ihjel på makabre måder (som alle andre), og det gør ikke eksperterne bekymrede.

Forleden skrev jeg en artikel om de mange måder, man kan slå sine simmere ihjel på i The Sims.

The Sims gjorde mig til massemorder: Her er de bedste måder at slå ihjel på

Det viste sig ret hurtigt, at jeg ikke er den eneste, som har fundet fornøjelse i at bruge timevis på at skabe de helt perfekte virtuelle figurer på min computer for dernæst at slå dem ihjel.

I var nemlig rigtig mange, der skrev, at I havde haft det på samme måde.

Det var faktisk helt rart at læse beskederne i kommentarsporet, for jeg er åbenbart langt fra den, der har været ondest ved mine simmere.

Julie her har for eksempel fået lidt aggressioner mod sine lærere i folkeskolen ud gennem sine simmere:

Og Signes påfund herunder var så vildt, at jeg blev nødt til at skrive til hende og høre, hvordan det kunne være, at hun havde gjort en hel masse simmere gravide med den samme mand for efterfølgende at lukke dem inde i et rum og se dem dø sammen, gravide og sure?!!

Signe er i dag 23 år og læser dansk på KUA. Hun var barn, da hun spillede meget The Sims og brugte sin tid på at slå simmere ihjel på mere eller mindre opfindsomme måder.

Signe er 23 år og spiller stadig The Sims engang imellem.Foto/ Privatfoto

Hendes svar på, hvorfor hun var så ond ved sine simmere, er enkelt:

“Det var bare for at se the world burn. De gik helt amok derinde, og jeg syntes, det var underholdende at kigge på, hvordan det der kaos bredte sig,” fortæller hun grinende og tilføjer:

“Nu håber jeg ikke, at du laver en eller anden psykologisk analyse af det, for jeg ved ikke, hvad det betyder.”

Man kan jo ikke rende rundt og slå folk ihjel i virkeligheden, så det er meget sjovt at prøve i en spilverdenSigne Eva Kusk Arvedlund

Det ved psykolog Rune Kristian Nielsen heller ikke, men han lader ikke til at være bekymret for Signes måde at spille The Sims på.

“Jeg tænker, at det mest af alt er et udtryk for en grundlæggende nysgerrighed,” siger han.

Rune er også adjunkt på IT Universitetets Center for Computer Game Research og ved, at der er indbygget destruktive funktioner i mange computerspil.

“Jeg ville ikke se det som et faresignal, hvis jeg opdagede, at der lå tre lig i et barns swimmingpool i The Sims.”

Som at smadre et sandslot

I stedet ser han det som en meget naturlig ting, at mennesket kan finde glæde i at smadre ting (en gang imellem).

“Der er en nydelse ved at bygge et sandslot for bagefter at smadre det. Jeg kunne forestille mig, at det er nogle af de samme mekanismer, der er på spil, når man ser, hvor populært det er at slå simmere ihjel i The Sims,” siger Rune Kristian Nielsen.

Det er heller ikke spilleren Signes egen oplevelse, at den dystre måde at spille på er et udtryk for, at hun mistrivedes i sin barndom eller noget i den retning.

“Jeg tror, det handlede om at bryde nogle grænser. Man kan jo ikke rende rundt og slå folk ihjel i virkeligheden, så det er meget sjovt at prøve i en spilverden.”

De 11 spil vi havde det alt for vildt over i 00’erne

Det er Anne Mette Thorhauge fra Københavns Universitet, der forsker i computerspil på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, enig i.

“Man slår jo ikke ihjel i spillet, man leger det. Der er stor forskel,” siger hun.

12 frisuerer fra 00’erne, som vi aldrig nogensinde bør få igen

“Jeg tror ikke, at jeg kender nogen, som ikke på et eller andet tidspunkt har siddet og leget med at slå deres simmere ihjel. Spillets oprindelige gameplay lægger egentlig op til en røvsyg lønarbejdertilværelse, men de fleste skipper denne del og afsøger i stedet spillets rammer. For eksempel ved at slå simmerne ihjel,” siger Anne Mette Thorhauge.

Signe og jeg kan altså ånde lettet op: Vi er ikke psykopater, fordi vi slår vores simmere ihjel i ny og næ 😅

luk

Film, tv og serier

Vis flere nyheder