Datingappen YOLO har valgt en ret makaber måde at gøre opmærksom på sig selv. Foto/ Catarina Jessen

Ny datingapp går i luften med “usmageligt” reklamefremstød

Der er hverken tale om en højresvingsulykke eller endnu et offer for bandekonflikten. Der er bare kommet en ny datingapp til verden.

Jeg er på vej på arbejde, men noget fanger mit øje, da jeg krydser Dronning Louises Bro i København.

Et hvidt kors er blevet plantet på hjørnet mellem Nørre Søgade og broen. Der ligger en rød rose på korset, og der står tændte mindelys rundt omkring på det frosne græs.

Bandekonflikt eller endnu en højresvingsulykke, når jeg at tænke, før lyskrydset foran mig bliver rødt, og jeg må stoppe op lige ved siden af korset.

En uforbeholden hyldest til IKEA’s dødkedelige (og ret geniale) reklamer

Da jeg står helt tæt på, kan jeg se en ramme med to billeder i.

“Her mødtes de aldrig,” står der, og teksten fortsætter under to billeder, som ligner noget fra Tinder:

“Den 25.02.17 matchede Sarah og Josef, men det blev aldrig til mere. Endnu et uforløst match. Endnu en romance der aldrig startede. Endnu et hvidt kors til de uendelige online-dating jagtmarkers matchkirkegård. Er der da ikke nogen, der kan tage ansvar for alle de spildte matches? Nu er der.”

I hjørnet er der en lille firkløver og ordet YOLO i versaler.

“Det er det nøjagtigt samme, som jeg så oppe ved Nørreport Station. Samme kors, samme slags blomster,” siger en kvinde til anden, mens de kigger på graven.

Da jeg kommer frem på redaktionen finder jeg ud af, at YOLO er en ny dansk datingapp, som går i luften fredag den 12. januar. Appen skal forhindre, at der opstår flere matchkirkegårde.

13 reklamer vi savner, nu hvor vi aldrig ser flow-tv mere

Det er ikke alle ved søerne, som har forstået, at ingen er døde, men at endnu en datingapp er blevet født. En kvinde i en blå frakke spørger mig, hvad der er sket, da jeg hiver min mobil frem for at tage et billede af graven.

Jeg tror, at der er tale om en slags reklame, siger jeg til hende.

Hun ser lettet ud.

“Gudskelov, men det er virkelig usmageligt det dér,” siger hun og bevæger sig videre i morgentrafikken.

Den kritik tager Simon Frank, der står bag graven, dog ikke så tungt.

“Fedt folk føler noget i en grå hverdag – det er netop vores mål,” skriver han i en mail til mig.

Formålet med matchkirkegården er at henlede opmærksomheden på det “dysfunktionelle digitalsamfund, internetdating er blevet til i dag.”

“Det er en masse netforspil uden reelle møder,” skriver han.

Der er reklamer i 74 procent af Netflix-serier – og i fremtiden bliver det meget vildere

Ak, jeg faldt jo i hvert fald i reklamefælden, da jeg krydsede broen i morges, så jeg kan lige så godt svare på det spørgsmål, som alle jer, der har lommen fuld af Tinder-matches sidder og tænker over:

Hvad er det, YOLO kan?

Ifølge producenternes hjemmeside er der tale om en “no nonsense datingapp”, hvor man gør et selfie offentligt i 60 minutter. I den periode kan man sende andre brugere et “YO”, og hvis de sender et “YO” tilbage, har man 30 minutter til at chatte.

Det er altså i de 30 minutter, at man skal tænke you only live once og få sig nosset sammen til at invitere på den gåtur rundt om søerne, som alle kedelige kærlighedshistorier begynder med.

Kom bare i gang.

For helt ærligt, så synes jeg, at det er federe at se på folk, der snaver, end på gravsteder.

luk

Film, tv og serier

Vis flere nyheder