Foto/ AP

Facebook vil vise dig mange flere posts fra dine venner

Flyder dit Facebook-feed over med reklamer og nyhedsartikler – og ville du i virkeligheden meget hellere se flere billeder af din mormors katte og dine venners babyer?

Så har Mark Zuckerberg en god nyhed til dig.

Facebook-opfinderen har nemlig lige annonceret en “major change” i Facebooks algoritme, som skal gøre det sociale medie mere socialt.

Når ændringerne træder i kraft inden længe, vil du se færre opslag fra medier og virksomheder. I stedet vil Facebook præsentere dig for meget mere af det, dine venner og familiemedlemmer deler.

Zuckerbergs nytårsforsæt for 2018: Det skulle du have gjort for et år siden, Mark

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.We built…

Posted by Mark Zuckerberg on Thursday, January 11, 2018

 

Ifølge Mark Zuckerberg er der mange brugere, som føler, at de “personlige øjeblikke” drukner i en uoverskuelig strøm af artikler og annoncer.

Zuckerbergs håb er, at du fremover kommer til at spilde mindre tid på at scrolle igennem dit feed, fordi indholdet vil være meget mere vedkommende og relevant for dig.

Faktisk regner han med, at vi vil komme til at bruge mindre tid på Facebook i det hele taget. Til gengæld vil det være kvalitetstid.

“Research viser, at det er godt for vores velvære, når vi bruger sociale medier til at forbinde os med folk, vi holder af. Vi føler os mindre ensomme, og det fører til langvarig glæde og sundhed. Men passiv konsumption af artikler og videoer – selvom de er underholdende eller informative – er ikke lige så godt for os,” skriver Mark Zuckerberg.

Det er umiddelbart godt nyt for privatpersoner – og dårligt nyt for medier som os, der lever af trafik fra Facebook.

Bedre sent end aldrig: YouTube tager endelig ansvar for syg selvmordsvideo

Zuckerberg skriver ikke, at ændringerne er et forsøg på at forhindre fake news i at sprede sig på Facebook, men det er en tolkning, der ligger ligefor. Facebook er under stigende politisk pres for at bekæmpe fake news, som blev brugt til at påvirke folkestemningen i forbindelse med både USA’s præsidentvalg og den britiske EU-afstemning.

luk

Film, tv og serier

Vis flere nyheder