Foto/ DR Presse

3 grunde til, at jeg hellere vil betale licens til X Factor end Melodi Grand Prix

Jeg har det med dansk Melodi Grand Prix, som jeg har det med at danse om juletræet juleaften.

Det er en ting, der sker hvert år, og som hvert år, siden jeg fyldte 15, har fået mig til at tænke: Behøver vi virkelig? Hvem er det egentlig, vi gør det her for? Hvad ville der ske, hvis vi lod være?

Begge begivenheder – juletræsdans og Melodi Grand Prix, den ene med et væsentligt større licensbudget end den anden – virker lidt… grundløse? Noget, vi gør, fordi sådan er det bare.

Fem gode, fire dårlige og én helt WTF: De Melodi Grand Prix-sange, du aldrig glemmer

Men hvert år ender jeg selvfølgelig med at trave rundt om træet med min familie.

Og hvert år ender jeg stirre forundret på melodunten ligesom resten af Danmark. Den licensbetalte musikalske charade er en tradition, og dem kan vi jo godt lide.

Ikke mere X Factor på DR

En anden dansk tv-tradition er X Factor, der nu kører for sidste gang på DR.

Og nu hvor DR har ofret X Factor i medieforligets navn, giver det mig lyst til at sætte spørgsmålstegn ved Grand Prixets eksistensberettigelse.

Vi er kede af at sige det, men de her 10 jokes fra ’Friends’ holder slet ikke i dag

For når det kommer til musikalsk underholdning i prime time for licenskroner, hvad er der så mest public service over?

Spørger du mig, er svaret X Factor.

Her er hvorfor:

Folkeligt på den gode måde

I X Factor lærer vi danskere hinanden at kende. Vi kommer igennem relatérbare amatørmusikere rundt i landet fra Ørum til Gudum til Gellerup Parken.

X Factor handler mindst ligeså meget om mennesker, som det handler om musik, mens Melodi Grand Prix ikke rigtigt handler om nogle af delene.

Jeg har prøvet noget nyt. Jeg er blevet forarget over noget, jeg har set på TV

Som årene er gået er der ganske vist kommet et vist overlap mellem X Factor og Melodi Grand Prix (begge indeholder en høj dosis Remee), men i melodunten er det lige meget, om du er dansker, eller om du er fra Australien og har lært at sige ”Tark! Mange tark!”

Der er du bare en brik i et mystisk, musikalsk spil, der virker topstyret og gammeldags.

Musikalsk folkeopdragelse

X Factor har fået på puklen for ikke at spille sange, vi kender. Og samtidigt for at lefle for laveste fællesnævner.

Dommerne må igen og igen argumentere for, at programmet ikke handler om fejlfri præstationer, men det flyvske begreb ”X Factor.”

Men jeg synes, at X Factor har været dygtige til at bringe alsidig musik ud i de små hjem – ny som gammel, dansk som udenlandsk.

Troldspejlet er blevet til en podcast for voksne

Sangene i Melodi Grand Prix er mest af alt bare mystiske. Hvem laver dem? Hvem hører dem? Hvordan udvælges de? Ingen ved det. De fleste af dem lyder som noget, der er trukket i en automat i Østeuropa.

Et program af sin tid

Det er som om, Melodi Grand Prixet lever i sin helt egen verden, og dumper ned til os på skærmen én gang om året som en hilsen fra 80’erne. Fuldkommen løsrevet fra tid og sted og altid med Annette Heick ved roret.

Hvornår stopper Hollywood med at diskriminere homoseksuelle skuespillere?

X Factor er langt mere demokratisk og opbyggeligt. Det er de folk, der flokkes til audition ude fra det ganske land, der er drivkraften –  ikke et projekt født af en forældet idé, de fik hos European Broadcasting Union engang i 1950’erne.

Derfor vil jeg til hver en tid hellere have X Factor end MGP. Hellere amatører med noget på hjerte, som afspejler det land, vi lever i, end et underligt dansktop-cirkus, der for længst har mistet sin relevans.

luk
Vis flere nyheder