Morten Heick og Marc Østerskov vil lave solbriller, du rent faktisk kan betale for. Foto/ Nicolas Cosedis

Marc og Morten blev træt af dyre solbriller. Nu laver de nogen, du rent faktisk har råd til

Marc Østerskov hiver et par lyse solbriller frem fra en lille kasse.

“Ja, du må undskylde, at de ligger så rodet. Jeg har lige haft dem ude for at vise dem til alle mulige mennesker,” siger han.

Kassen er proppet med lyse, sorte og farvede solbriller i flere forskellige modeller.

Det er hans håb, at det er sådan her, han kan få sin solbrillevirksomhed Messyweekend til virkelig at tage fart. Ved at få solbrillerne “ud på næsen af folk”, som han siger. Og ved at sælge dem til en pris, hvor alle har råd til at købe dem.

“Det her par koster eksempelvis 250 kroner,” siger han, imens han holder de lyse solbriller i hænderne.

“De er lavet på en af de samme fabrikker som nogle af de helt store mærker. I samme kvalitet og af det samme plastik. UV-beskyttelsen er også lige så god,” siger han.

Jessica og Malena lever af fede larver, store orme og fårekyllinger

Det lyder næsten for godt til at være sandt. At det er muligt at købe billige solbriller i samme kvalitet som de dyreste mærkevarer.

Men det kan vi faktisk, mener Marc Østerskov, der har startet virksomheden sammen med sin ven Morten Heick.

“Vi undrede os vildt meget over, at nogle solbriller koster mellem 1000 og 3000 kroner. Hvorfor skal lidt plastik og et par glas koste lige så meget som en vildt avanceret tablet? Men sådan behøver det sådan set ikke være,” siger Marc Østerskov.

“Vi vil gerne vende den her branche på hovedet. Lige nu er det nogle meget store spillere, som  styrer 80 procent af markedet,” siger han.

Ifølge Marc koster det nemlig lige så meget at få lavet de solbriller, som han sidder med i hænderne, som nogle der er meget dyrere.

“Men fordi, vi sælger direkte til folk på nettet, kan vi gøre det meget billigere,” siger han.

For at holde prisen nede bliver Messyweekends solbriller lavet på fabrikker i Taiwan og Kina. Og Marc Østerskov er godt klar over, at det kan virke suspekt.

“Derfor har Morten været to måneder i Asien for at finde fabrikker, vi kunne stå inde for. Vi besøgte også steder, arbejdsforholdene var forfærdelige,” siger han.

“Det er sindssygt vigtigt for os, at arbejdsforholdene er ordentlige. Ellers kan vi ikke moralsk stå inde for det, vi sælger,” siger han.

Alt Hrefnas affald kan ligge i denne lille krukke

Det var derfor vigtigt for Marc, at fabrikkerne også havde det såkaldte CE-mærke. Det betyder, at de lever op til EUs krav til ordentlige arbejdsforhold og miljøvenlighed.

Indtil videre virker det til, at de har fat i det rigtige. Messyweekend lavede i starten af februar en kampagne på Kickstarter. En måned senere havde de hevet over 250.000 kroner hjem fra næsten 1000 mennesker, der ville have solbrillerne.

“Det viser for mig, at der er et kæmpe marked for fede solbriller til en god pris,” siger han.

Han ved godt, at Messyweekend “ikke kommer til at redde verden.” Men det er heller ikke målet.

“Hvis du betaler 300 kroner for et par solbriller i stedet for 2000 kroner, ja, så har du 1700 kroner, du kan bruge på noget andet. Det kan være, du bare vil drikke dig stiv for pengene. Men du kan også bruge dem på velgørenhed,” siger han.

“Det skal i hvert fald være slut med at spilde dine penge på alt for dyre solbriller,” siger Marc Østerskov.

27-årige Sera køber aldrig nyt: Alt hendes tøj kan hænge på én bøjle

luk

Film, tv og serier

Vis flere nyheder